4 de desembre del 2012

Les hores de mercat



Els mercats comencen a funcionar molt i molt d’hora (si ho sabré jo que visc davant d’un mercat). A les 6:30 hores, quan em llevo, del carrer m’arriba soroll del tragí. Hi ha qui s’ha llevat més d’hora que jo: la gent del mercat. Miro per la finestra i les llums del mercat ja estan obertes, els proveïdors i paradistes porten les viandes a les botigues. Tres quarts d’hora després, quan surto per la porta de casa, em trobo a les dependentes que ja arriben al mercat —els seus davantals blancs inconfusibles les delaten—. Ja hi són tots plegats per xerrar d’alguna cosa de la tele, del futbol o de la política mentre netegen i acaben de col·locar la mercaderia tot esperant l’arribada del primer client, no abans (crec jo) de les 8 del matí. El mercat, malgrat la foscor, ja té una vida intensa.

I aquestes imatges matineres del mercat, són les mateixes que hi guardo entre els records de la meva infantessa, quan també vivia davant del  mercat. Potser ara ja no hi ha el soroll dels carretons de fusta amunt i avall per parar les botigues exteriors, però en essència les imatges són les mateixes.

La vida al mercat, però, ni s’atura —ni s’aturava— en aquestes primeres hores, i el no parar de mercaderies i persones continua, de dilluns a dissabte fins ben entrat el migdia, i des de fa uns quants anys, els divendres a la tarde també.

— Divendres a la tarde?—, em preguntaria la meva àvia, — si a mercat es va pels matins! —.

I jo li hauria d’explicar que la societat ha canviat, i que les necessitats també. Li hauria de dir que les dones ja no som únicament mestresses de casa, sinó que treballem i que passem moltes hores fora de la llar i que als matins no podem anar a mercat. Li hauria de dir que ara hi ha mil i una oferta per anar a comprar (botiguetes de barri, supermercats, hipermercats, badulaques, cadenes de fruiteries i de carns) amb horaris molt amplis. Li hauria de dir que el comprar ja forma part del nostre temps d’oci i que disposem d’uns mitjans de transport a l’abast de tothom que ens permeten desplaçar-nos on calgui per comprar.

Per això, els mercats també han hagut d’evolucionar, per adaptant-se a les noves circumstàncies del comerç i de la clientela, per competir amb uns i altres i poder mantenir i fer créixer la seva quota de mercat.

— I què han hagut de fer? —, m’inquiriria.

I jo li respondria, que han hagut de remodelar-se, especialitzar-se, fer cursos i tallers, portar la compra a casa, mantenir i enfortir el tracte directe i personalitzat amb el client i ampliar l’oferta horària. Els mercats ja no són només de matins!

Jo no sóc partidària de l’”obert 24 hores al dia per 365 dies a l’any” (com a treballadora no ho voldria per mi i per tant no ho desitjo pels altres que també tenen família, aficions i una vida a part de la feina), però si que valoro positivament que obrin algunes tardes.

— Ves el dissabte al matí! —, m’etzibaria.

— No, àvia, no, que els dissabtes als matins és quan més gent hi ha a mercat. M’hi estaria massa temps, i de temps no tinc—, em defensaria jo —. Millor m’arribo els divendres a la tarde quan plego al migdia o abans de recollir les nenes de l’escola o bé després, perquè així, si deixo la compra feta abans de començar el cap de setmana, ja sembla que dissabte i diumenge siguin més llargs.

Ah!— faria amb cara de no acabar d’entendre-ho, — i no obren més dies a la tarde?— deixaria anar com qui no vol la cosa.

— Si, si, alguns obren obren el dimarts, altres els dimecres, altres el dijous i altres tots els dies en un horari com les botigues que hi ha al voltant del mercat. Així, per exemple puc comprar peix fresc entre setmana per consumir-lo al dia o comprar una bona hamburguesa de poltre per endur-me l’endemà dins la carmanyola de la feina si vaig tard i no he pogut preparar res. A més, les tardes de mercat, el barri sembla més barri i la gent ens trobem i xerrem. I saps àvia, em recorda tant el que m’explicaves del que era per tu anar a mercat..., i per tot plegat, m’encanta sentir puntualment cada matí la seva remor que m’anuncia un nou dia.





Aquesta entrada, és una col·laboració amb la revista a paper Infomercats i la web Som de mercat!!! de Mercats de Barcelona.

Hoy en la fiambrera: Las horas de mercadoLéelo!
Today at the lunch box: Market Timetable. Read it!
Ces boîtes à lunch: Calendrier des marchésLisez-le!
------------------------------------------------------------------------------------


1 comentari:

  1. Molt bon escrit, Marga. El mercat és el mercat, i és inigualable! Jo em llevo cada matí amb el mercat, a les 6h! Petons

    ResponElimina

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...